Warning: Undefined variable $content in /var/www/filuren.com/public_html/wp-content/plugins/facebook-share-new/facebookshare.php on line 635
Spellista: AIK – IFK Göteborg 2014-03-31 Friends Arena
Spellista: AIK – IFK Göteborg 2014-03-31 Friends Arena

I helgen köpte jag min autografbok, det har jag redan skrivit om. Det var på tiden med tanke på alla artister på Musikplats Stockholm som jag har sett. Kanske har jag chansen när de är den 200 konserten, då ska de komma en rad av artister som har varit där.
Inom en snar framtid hoppas jag på en fd OS-guld guldmedaljörer autograf. 😛 🙂
Spellista: AIK – Malmö Johanneshovs isstadion 2014-03-29
Spellista: AIK ishockey derby 2014-03-17

1. Djurgården slapp tyvärr kvala uppåt.
2. Tråkigt att Södertälje så långt ner.
3. Farväl Björklöven tyvärr.

Vad jag vet så finns ankarliftar inte på så många skidorter i världen. Sittliftar är mycket billigare att bygga och har högre kapacitet. Vi som åker Skicart är beroende av att det finns ankar- eller knappliftar för överhuvudtaget kunna åka.
Är Skicart en diskriminerande sport? Vi kan aldrig fundera på att tävla internationellt eller ännu mindre i paralympics.

Ishockey har alltid legat närmast hjärtat av lagsporterna.
Ett av mina första minnen är att jag har sett A.I.K. spelat mot Björklöven i Elitserien. Det var på Hovet så det var innan 1989, då invigdes Globen.
När jag fortfarande bodde hos mamma, gick jag på en del ishockey. På den här tiden så spelade Elitserien på tisdagar, torsdagar och söndagar. Matchstart på söndagarna var kl 17.00. Eftersom jag brukade vara hos pappa på söndagarna så länge som jag bodde hemma hos mamma så fick han följa med mig på ishockey.
Sverige arrangerade ishockey VM 1989, det var då när Globen stod klar. Ett tag innan VM så spelades den första ishockeymatchen i Globen som var ett derby mellan A.I.K. och DIF. Om jag minns rätt så gjorde A.I.K. första målet men förlorade matchen.
Den enda bortamatchen som jag har varit på är HV71 – A.I.K. 1998. (Enda och enda. Jag har inte då räknat in alla Derbyn, där Djurgården har haft hemmaplan.) Då var jag på Move&Walk som låg i Nässjö. Där jag lärde känna bl.a. Owe som också håller på A.I.K. Vi åkte i hans bil ifrån Nässjö till Jönköping, då spelade HV71 i Rosenlundshallen. Utanför arenan såg man att de hade börjat med förberedelse för den nya arenan, Kinnarps Arena.
I ett antal år har jag haft säsongskort på hockeyn.
Utan förvarning så kom en A.I.K. matchvärdar fram till mig. Med sig hade hon en A.I.K. påse och i den fanns det en svart matchtröja utan en massa reklam på. Hon tog upp den och erbjöd mig att få komma ner i omklädningsrummet, efter kommande match. Det var 2000-01-15. Där skrev nästan alla spelare sina autografer på A.I.K.tröjan.
I början säsongen 2009/2010 åkte jag till den platsen som jag hade suttit på, i några år. Efter några matcher så kom det fram att jag inte fick sitta där, i alla fall för vissa funktionärer. Jag höll på att ”bråka” om att får sitta där, ett bra tag. Några av de andra som hade säsongskort började hjälpa mig och argumentera med funktionärerna.
Det var en av AIKs matchvärdar som körde iväg mig. Det var någon som inte hade stått vid min gång förut. Min assistent förklarade för honom att det aldrig har varit några problem för de andra matchvärdarna och att du hade suttit där sen AIK flyttade till Hovet. Han lyssnade inte på det utan sa att du måste flytta till till handikapplatserna av säkerhetsskäl. Han menade att du kunde bli knuffad utför trappan. Men med tanke på hur långt bak jag sitter och hur tungt det är att flytta mig när jag har lagt i bromsen så bedömer min assistent den risken som väldigt liten. Mycket större risk att man skulle falla utför trappan som stående om man skulle få en knuff. Sen vet jag inte hur man kan bedöma det som säkrare att ni måste sitta vid handikapplatserna som är vid klacken.
När säsong 12/13 började så satte jag mig på kortsidan där handikapp läktaren är, precis nedanför A.I.K.-klacken Av gammal vana.
Efter några matcher, i en paus så gick jag till långsidan för att kolla om jag kände igen några A.I.K. vänner. Ganska snabbt började folk som också har säsongkort hälsa på mig för det kände igen mig, så även David Fjäll. Resten av säsongen åkte jag direkt till A23 men den 2 mars var det tvärstopp där. Läs Fattar noll av Hovets system med handikapplatser!
Den 2013-02-12 var det dags för Tärnströmmatchen, A.I.K. – HV71

Jag tror att ett derby mellan A.I.K. – dif på herrsidan är större chans att bli i Allsvenskan än i SHL.

Med anledning av debatten om Zlatan Ibrahimovics kritiserade utspel om damfotbollsspelare kommer jag att tänka på flera saker.
Jag har tänkt och undrat över hur vi i Sverige namnger olika serier. Redan här kliar jag mig i huvudet.
När jag gick in på http://svenskfotboll.se/ så fanns det länkar till bland annat Allsvenskan och Damallsvenskan.
Varför heter inte Allsvenskan herrallsvenskan? Svenskfotboll är långt ifrån ensam.
När man hör, ser eller läser något inom sport så om man inte på ett tydligt sätt markerar att det handlar om damsport så antar alla att det kommer att handla om herrsport. Varför är det så? Redan här börjar väl den sneda bilden?
Spellista: VM-kval Sverige-Portugal 2013-11-19 på Friends Arena